Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van maaike en michelle - WaarBenJij.nu Sapa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van maaike en michelle - WaarBenJij.nu

Sapa

Door: maaike en michelle

Blijf op de hoogte en volg maaike en michelle

17 November 2014 | Vietnam, Sa Pá

Hierbij ons verslag van de prachtige stad Sapa en omstreken.
Nadat we de eerste dag hier lekker rondgewandeld hebben, naar de markt zijn geweest, en ons ogen hebben uitgekeken van de prachtige vrouwen in hun klederdracht die hier rondlopen, en nee dat is niet vanwege toerisme maar voor hun alledaagse kleding, heel authentiek. Bij een toerist center ( de plaatselijke vvv) dagtochten geboekt naar de markt op zondag in Bac Ha en maandag een trekking door de omgeving en 2 villages in de bergen.
Op de kamer een heerlijk bak thee gezet, met chocolade reep, want dat hadden we wel verdiend.
'S avonds lekker uiteten geweest, met hotwine, dat smaakte gewoon naar stoofpeertjes.... jammie.
op de kamer waar het inmiddels als min 10 aanvoelde, een warme douche genomen en een heater gevraagd, leek net een ventilator, die gewoon warmte afgaf:-) heerlijk, als we er nou ook nog bruin van werden, waren we niet meer achter dat ding weg te slaan!!
Maar even serieus, kan iemand ons ajb even onze thermoskleding opsturen, adres volgt!! :-)
Op de 16 e naar de markt in Bac Ha, dit is de grootste markt in de omgeving, alleen op zondag, waar eigenlijk met name locals komen, het is de flower hmong markt, dit is een bevolkingsgroep uit de omgeving, die echt nog mooier en kleurrijkere kleding aan hebben... je kijkt je ogen uit. Dit trouwens drie uur rijden van de stad Sapa. Naast de kleurrijke kleding, tassen, worden hier ook, dieren ( levend) zoals buffels, kippen, varkens, en hondjes verkocht, als je vegetarier, veganist of vegaweetikveel bent kan je thuisblijven...
We dolen heerlijk voor een kleine drie uur rond, groente, fruit, vlees, vis. Echt teveel om op te noemen. Prachtige mensen, echt! Mooie foto's kunnen maken, vriendelijk ook echt! Lekker geluncht, gekke kleding gepast, fruit gekocht, helemaal goed!
Daarna bracht de bus ons naar de locals, de hmong flower village, waar ze hun welbekende alcohollikeur maken ( cornwine) zo bijzonder om te zien hoe die mensen wonen, heel primitief, maar voor hen rijkdom. We mogen rondkijken in hun huizen en keuken, en stokerij.
Toen de bus weer in naar Lao Cai dat is een plaatsje bij de Chineze grens. Aan de andere kant van de rivier ligt gewoon China!! Hoe vet! Sta je gewoon bijna in China! De rivier ( Hakou) is de natuurlijke grens, en de twee landen worden verbonden met een brug, de kant van China heet phuong lao cai. Hier wat foto's gemaakt, en een Chineze tempel bezocht, anders weer...Echt leuk om mee te maken!
Bij terugkomst van deze trip, onze backpacks gepakt en naar een ander hotel, de mountain view.
De volgende dag een trekking van 15 km, door de bergen, rond 9 uur opgehaald worden, persoonlijke gids. Eerst regenboots geregeld, wel zo handig! Bleek later helemaal:-( haha
trekking begon vanaf ons hotel, even de stad doorgestoken, en al gauw bergopwaarts. Ondertussen verteld zang, onze gids heel veel, we hadden eigenlijk ook veel te vragen, de indigoplant ( zorgt voor de blauwe kleur) gezien, die wreef zij in haar handen en warempel, blauwe klauwen. Hiermee word de karakteristieke kleding van de zwarte hmong gekleurd. Tsja het uitzicht over de rijstvelden vanaf de bergen schijnt prachtig te zijn, maar wij zagen geen hand voor ogen! Gelukkig hebben we internet, dus google het maar....hahaha
we gingen off road, de kleine paadjes op, maar eigenlijk was er geen pad, waren wij even blij met onze laarzen, maar een paar ski's waren ook zeer welkom geweest, het was net mudmasters 2.0
De wandeling was heel mooi, ondertussen kom je locals tegen en zie je hun huizen, langs een school gelopen, daar mochten we ook naar binnen, de kindjes kregen juist dit moment jasjes en regenlaarsjes uitgedeeld door een groep die geld in gezameld had, zij kwamen uit Singapore. Wat een mooi gebaar, kindjes helemaal blij en warm voor de winter.
stukje verder gingen we lunchen, onze gids had een heerlijke maaltijd besteld, met rijst, groente, kip, twee soorten loempia's en omelet, soep, en watermeloen! Wauw... gelukkig moesten we die berg nog af, beter voor de kilootjes....
bergafwaarts was werkelijk een glijbaan van modder, dat we dit even gefikst hebben zonder te vallen, iets te breken, of te kneuzen, is het achtste wereld wonder....een groep die achter ons liep, deed het minder soepel, en dus even hartelijk kunnen lachen, toen er wel een een buikschuifertje maakte.... mmmm sorry!
Ook al was het vochtig, mistig, klam, het was een prachtige tocht!! Tegen een uur of vier waren we weer retour in Sapa. Gedoucht, gegeten en op naar de o zo heerlijke nachtbus, echt iets om naar uit te kijken:-( hihi
Sapa is zeker een aanrader als je in Vietnam bent, we zijn heel blij dat we deze kant opgegaan zijn, en hebben mogen genieten van als dit moois. De locals zijn heel vriendelijk, ook al willen ze je de eerste dag alles aansmeren, later kennen ze je , en lach je met ze!
Cinciao....

• 17 November 2014 - 18:57

Agda:

Oh, wat erg voor jullie dat het zó koud is! Veel t shirts over elkaar dragen dus laagjes maken dat helpt wel en hebben die dames daar geen fantastische warme sjaals te koop? Die mist maakt het ook koud maar jullie maken zulke hartverwarmende dingen mee dat het al met al meevalt. Het is werkelijk jaloersmakend wat jullie zien.ruiken en meemaken!!! Liefs

• 17 November 2014 - 19:44

Kirsten:

Hopelijk is het op de volgende plek iets warmer!
    Mooie foto's weer. De derde week is alweer ingegaan!
    Gaat snel, maak er nog wat van! Xxx

• 17 November 2014 - 20:12

Geertje Roos:

Leuk om te lezen, wat hebben jullie al veel beleefd !! Maaike helmpje staat je goed !! Een dikke knuffel, Geertje

• 18 November 2014 - 09:55

Melissa:

Hè ook ik weer terug uit Engeland dus weer ff alles gelezen dus ben weer helemaal bij :-). Gelukkig hebben jullie Nederlands weer anders gaan jullie het nog missen........ Weer veel beleefd en gezien erg leuk om te lezen. Ik hoop dat jullie nu wat warmer weer krijgen en wens jullie nog heel veel plezier. Dikke kus.....

• 18 November 2014 - 16:53

Sonja:

Hey zus, jeetje wat beleven jullie een hoop. Kan het bijna niet bijhouden om het allemaal te lezen hihi.
    Wat een geweldige ervaring om dit zo mee te maken. Echt super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en er zoveel van geniet 5 weken lijkt wel tekort. Hoop dat jullie nog veel meer avonturen gaan beleven. Dikke kus en knuffel van mij en de boys

• 18 November 2014 - 17:54

Karin:

Heerlijk om al die mooie verhalen te lezen,wat een reis en ervaring!!
    Genieten van al het moois, de mensen,cultuur en de prachtige natuur.
    Dikke knuffel van ons allemaal!! XXXX

• 18 November 2014 - 20:08

Trees ( Mama ) :

Weer zo mooi verhaal, wat een avonturen beleven jullie, op naar de laatste loodjes.
    Jullie kunnen terug kijken op een mooie en avontuurlijke reis.we kijken naar je uit dan horen de verhalen nog een keer groet xxx

• 19 November 2014 - 00:08

Yvette:

HeY meiden,

Wat zijn jullie reisverhalen heerlijk om te lezen.
    Net alsof je van een afstandje een beetje mee bent met jullie.
    lekker genieten jullie! Ik wacht op het volgende reisverslag liefs, yvette

• 19 November 2014 - 00:08

Yvette:

HeY meiden,

Wat zijn jullie reisverhalen heerlijk om te lezen.
    Net alsof je van een afstandje een beetje mee bent met jullie.
    lekker genieten jullie! Ik wacht op het volgende reisverslag liefs, yvette