Hoi an - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van maaike en michelle - WaarBenJij.nu Hoi an - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van maaike en michelle - WaarBenJij.nu

Hoi an

Door: maaike en michelle

Blijf op de hoogte en volg maaike en michelle

24 November 2014 | Vietnam, Hoi An

Na daad werkelijk echt een korte rit van 4 uur, aangekomen in Hoi an, het is hier bloedheet. Op een scooter gesprongen en ons naar het hotel laten brengen. Prachtige kamer, badkamer echt schoon en heel mooi, dus dit was het eerste stukje luxe van de trip tot nu toe! En dan kost dit ook nog steeds niks... omgekleed en de fiets naar het centrum gepakt.... jaaaaaah fietsen, we love that!! In het centrum aangekomen, was werkelijk een verademing, wat een rust, een auto vrij centrum en ook brommer vrij van 8-11 en van 15 - 21.30. Zo! Dat zouden ze in heel Vietnam moeten invoeren! Dit centrum en stadje staat met name bekend voor het maken van maatkleding en schoenen op maat. Dus je hebt hier heel veel zaken met stoffen, naaiatelier, ontzettend veel schoenen winkels, tassen, noem maar op... in de eerste instantie wilde we wel wat kleding op maat, maar tsja, ook al is het made in Vietnam, was het nog niet rete goedkoop, dus dat idee maar laten varen. Jullie raden nooit waar we nog meer geweest zijn: op een MARKT! hahah en weet je wat ze hier verkochten..... groente, fruit, vlees en VIS! hahaha
Op de markt werden we benaderd door een vrouwtje, die wel even onze voetjes te grazen wilde nemen, Michelle voor het eerst in haar leven een complete pedicure en nagels lakken... maaike alleen haar nagels laten lakken en haar benen laten epileren met een touwtje, dus we zaten daar wel even.... 1 voor 1... hahaha
s' avonds heerlijk gegeten en lekker gefietst.
De volgende dag begon om half negen de kookcursus, eest met (Tien) onze gids naar de markt, daar uit kregen we uitleg over de lokale producten, voordat we weggingen kregen we het typisch Vietnamese hoedje op, mandje mee. We gingen vier gerechten maken, namelijk: fresh springrolls, kispsalade, varkens gehakt in lolot blad en een vis stoofpotje. Bij aanvang lag er een koksmuts en schort voor ons klaar, een blocnote en beginnen maar... na het maken van ieder gerecht, mochten we dit zelf opeten, en alles smaakte heerlijk, we zaten echter zo vol, dat we de lunch oversloegen.Het was een hele leuke ochtend, veel gedaan, gezien en geleerd... dus we kunnen thuis aan de bak!
De straat weer op, naar een slipper winkeltje en slippers op maat laten maken, zowel Michelle als Maaike. Je zet je voet op een papier en ze maken een omtrek, ook meten ze je voeten helemaal op, echt zo leuk! Dan kies je een model, en een kleur leer, gewoon leer, suède, noem het maar op, alles kan! Let wel, het was nu rond half 2 en om 5 uur konden we de slippers alweer ophalen!! :-) niet te geloven toch!!
In de tussentijd lekker gefietst, langs de rijstvelden, richting het strand ( cua dai) daar aangekomen, bleek er niet veel van het strand overgebleven, door de woeste zee/ tyfoon, was er meer dan 30 meter strand weggeslagen, dat wat er nu van het strand over is, word beschermd met golfplaten ( gestut) zodat er niet meer strand verloren gaat.
Rond 5 uur zijn we weer terug, en warempel onze slippers zijn klaar!!! En echt passend, en leuk! Zo fijn, zo blij, dat is dan 15 dollar. Huh..... dan nog maar een paar bestellen, die ik voor 13 dollar kan afdingen en morgen ochtend kan ophalen..... als het toch zo cheapy is.....
het verhaal wat hierna komt, kan je niet schrijven of lezen zonder dat het water je in de mond loopt. Hoi an is een heel mooi frans karakteristiek stadje, dus baguettes, stokbrood is hier heel normaal, maar in de winkel straat zit ook een bakery, namelijk CARGO. Die verkoopt de meest heerlijke, goddelijke, prachtige en de meest fantastische gebakjes, die wij ooit gegeten hebben..... dus sla je slag!! Heerlijk bakkie thee erbij en even chillen.... wow!!! Wat een feest!!
daarna netjes de kilootjes er weer afgefietst, terug naar het hotel, lekker gedoucht, en rond een uur of negen naar de stad om te eten... lekker gezeten, gegeten en gekletst...
de volgende dag eindelijk uitslapen, nou moet ik zeggen dat half negen momenteel uitslapen is, en het matras in dit hotel ook de wensen nalaat, dus je wil er wel uit, maar verder is het echt allemaal prima, en de ontbijtjes helemaal! Naar de stad en het tweede paar slippers opgehaald, check!!
Lekker koffie gedronken, en toch nog een taartje samen gedeeld.... vanmiddag om 5 uur vertrek het vliegtuig, vanuit Danang, naar Siem Reap ( cambodja)......
kortom: Hoi an is een geweldige, heerlijke, rustgevende plek, die echt zo mooi is en waar we ons prima hebben vermaakt, ik denk wel een van de mooiste kleine stadjes in Vietnam, s' avonds is alles sprookjesachtig verlicht met lampionnen en lantaarns echt super mooi!! Het is Unesco wereld erfgoed. Als je dit gewoon even in het weekend als stedentrip kon doen, dan zaten we hier twee keer per jaar!! Dit was tevens het einde van onze trip in Vietnam, zoals eerder beschreven was het zeker wennen, nadat we uit Laos kwamen, maar dat is ons heel goed gelukt... Vietnam is ontzettend divers, alle steden en plaatsjes hebben iets moois, het eten is fantastisch, de mensen zijn heel vriendelijk, het weer is ook wat uiteenlopend, dus wat een fijne tijd hier!! Zeker iets om ooit weer terug te keren!! Nu op naar Cambodja!! :-)))

• 24 November 2014 - 14:58

Agda:

Nou, nou nou weer een prachtig verslag en mooie ervaringen opgedaan! Dat eten mag je wel in koudum uitproberen hoor!
    De tijd vliegt voor jullie maar een teken dat het allemaal geweldig is, prima toch? :-)

• 25 November 2014 - 21:16

Trees (mama):

Nou dames de laatste 2 weken zijn in gegaan,de tijd is omgevlogen. Wat hebben jullie een mooie tijd
    achter de rug hebben erg genoten van het verslag wat jullie schrijven. Op naar Cambodja veel plezier gewenst de laatste 2 weken . Denk aan jullie groetjes van ons xxxx

• 25 November 2014 - 22:33

Kirsten:

Wanneer kunnen we bij jullie reserveren?
    Nog een paar dagen Cambodja en dan lekker chillen!
    leuke foto van de zuster van! Whahaha..... Centenbakkie!
    Veel plezier en doe nog maar voorzichtig.
    Tot volgende week.
    Xxxx

• 27 November 2014 - 13:44

Sonja:

Het water loopt me in de mond. Dat ziet er allemaal heel lekker uit.
    Ik hoop dat ik ook nog wat van je kookkunsten mag leren.
    Maak er nog een gezellige laatste week van!
    Lijkt me leuk als we van het weekend nog even kunnen skypen.

Dikke kus van mij en de jongens

• 27 November 2014 - 23:26

Ingrid:

Ha ..........meiden
    Nou ik kan alleen maar zeggen, zelfs zo`n muts staat jullie goed, jullie kunnen echt alles hebben:-)
    Het is geweldig wat jullie allemaal mee mogen maken, blijf genieten ene.. chillen !