Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van maaike en michelle - WaarBenJij.nu Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van maaike en michelle - WaarBenJij.nu

Hue

Door: maaike en michelle

Blijf op de hoogte en volg maaike en michelle

21 November 2014 | Vietnam, Hué

Na 14 lange uren in de trein, stappen we waggelend uit, we hebben als we vaste grond onder onze voetjes hebben nog steeds het gevoel dat we in de trein zitten, evenwichtsorgaan is even van slag! Al snel worden we weer aangesproken door locals, die hun hotels willen aanprijzen, we stappen in een taxi, en gaan ervoor. Eerst even kijken hoe de matrassen aanvoelen en hoe schoon de badkamer is. Voor twaalf dollar per nacht voor 2 personen, top kamertje geregeld.
backpaks in een hoek, en douchen, dat is wat je wil na zo'n trip. We informeren bij de receptie over mogelijke tours. Daarna naar de citadel ( keizerlijke stad) gewandeld, het was heerlijk weer, echt zonnig, en wat was het prachtig daar.. het is een heel groot complex, met veel historie, oude gebouwen, waar er ook veel verwoest door waren( oorlogen en natuurrampen) wat er te zien was was werkelijk prachtig, mooie architectuur, gedetailleerde afwerking van de gebouwen, mooie tuinen, we hebben hier wel zeker een uur of 3 rondgelopen en ons ogen uitgekeken. Daarna gingen/ moesten we lunchen, want Maaike had een wegtrekker van heb ik jou daar... bloedsuiker van min 15... zo voelde het athans, dus bij een tentje aan straat een overheerlijk tortilla van ei, met taugé, garnalen, vlees, een salade van komkommer, sla en vijgen, en daarbij een vleugje pindasaus... wowwwww.... wat een feest, dit is dus een lokale specialiteit, en in de reisgidsen werd dit tentje aanbevolen, kwamen we later achter.
Doorgelopen naar de markt, want nee die hebben we deze vakantie nog niet gezien! Toch was deze weer anders, zo leuk, zo gelachen met de locals, mooie producten, echt de bazaar in Beverwijk is er niks bij...daarna terug naar het hotel en uitgerust. Via tripadvisor het beste tentje van de town gezocht, en m even flink uit de broek laten hangen, dus samen uiteten voor welgeteld 25 eu, en dan echt luxe!
De volgende dag om 5 uur op, nou zijn we beide wel wat gewend qua vroeg... maar dit... mmmm bleghh, de trip vandaag gaat naar de DMZ ( gedemilitairiseerde zone ( goed woord voor galgje) dit was een tour die bestond uit het bezoeken van het gebied waar de oorlog plaatsvond, tussen noord en zuid Vietnam. Na een lange dag, veel in de bus gezeten, overal en nergens geweest te zijn, komen we dan eindelijk bij de Vinh Moc tunnels aan, wat we hier zien is bijna niet met woorden te omschrijven. In 20 maanden zijn de tunnels aangelegd, totaal zijn er 17 kinderen in geboren, er zijn 13 tunnels waar ook een school, ziekenboeg, ziekenhuis, operatiekamer, kraamkamer, klaslokaal, nou je kan het zo gek niet bedenken, maar alles hadden ze daar... en dat in drie zones, namelijk de 1e zone op 12 meter, 2e zone op 15 meter en 3e zone 23 meter diepte. Wij gingen naar binnen in tunnel 5 (15 meter diep ) en kwamen uit in tunnel 6 daarna een stukje over het strand, dit was tevens het eerste stukje strand wat we nu in deze totale trip zagen!! Daarna weer naar binnen in tunnel 4 en kwamen weer uit in tunnel 5. Wauw... echt amazing, gewoon met blote handjes gemaakt, geen graafmachine is er aan te pas gekomen. Echt heel indrukwekkend. Fotoserie gezien van hoe het er toen was... ook nog lang de begraafplaats geweest, waar zo een 2000 slachtoffers van de oorlog, alleen vietnamezen. Op elke steen stond dezelfde naam, dus John do... niet bekend wie ze waren, op enkele lag een ander plakkaat, met een naam.... hier zit een heel verhaal achter.
Echt heel bijzonder en zeker heel tof om dit in levende lijve gezien te hebben,alle tunnels zijn nog in tact in dit gebied, en nooit door de amerikanen gevonden! Zo vet! Wel veel bomkraters in het gebied van de tunnels, hele diepe kuilen...maar precies naast de loopgraven.
Deze dag sluiten we goed af met een fijne maaltijd!
De next day, staan we weer om 8 uur paraat, vandaag gaan we een trip maken langs de keizerlijke tombes, rondom Hue. We worden stip 8 uur opgepikt, waarna we naar de boot lopen. We vertrekken vrij snel, met nog 12 andere op de boot, heel gemêleerd publiek! Als snel komen we aan bij de An hien garden house, mooie tuin met vijver ( en dus muggen:-( ) , de stops lagen vrij dicht bij elkaar, twee tempels sprongen er zeker uit, wat een mooie gebieden, omgeving,gebouwen, tombes, echt prachtig.. het was ook prachtig weer, hele mooie foto's kunnen maken, en echt heel erg genoten, wat een fijn gevoel, helemaal zennn.. ook heel veel vlinders, dragon flies ( libelles) een absolute topdag!! Heerlijk lunch op de boot, gezellig met iedereen aan een tafel!
Na het bezoek aan de tombes, naar het dorp gegaan waar er wier rook stokjes en Vietnamese stro hoeden gemaakt worden... ooo dat gaat dus zo! Michelle en ik mochten allebei ff proberen, gaan helaas niet voor de verkoop door : -)
lekkere dag, lekker daarna even gerust en gegeten.
We gaan ons nu opmaken voor Hoi an, morgen vanuit hier met de bus die kant op. Eindelijk een korte rit, namelijk 4 uur, zeggen ze!
Kortom: beetje afgezaagd, maar Hue was wederom ook prachtig, wat een mooi gebied, heeft zoveel te bieden, veel diversiteit ook, wij denken dat we zeker de hoogte punten wel gezien hebben, en dat is dus weer CHECK!! Op naar het volgende avontuur... trouwens, de tijd gaat hier ook snel, dus kan iemand die wereldklok even stilzetten, we gaan onze 4e week in namelijk.... en we willen nog zoveel!!! Comman.... ( in vietnamees doeiiiiiiii)

• 21 November 2014 - 18:49

Veronique:

lieve Maaike en Michelle,

Mooie verhalen en foto's. Zo genieten wij ook een beetje mee.
    Hele fijne vakantie verder.

Groetjes Ruud en Veronique

• 22 November 2014 - 10:03

Trees (mama):

Wat leuk dat jullie er mooie foto's op zetten, zo dat wij er een beetje bij zijn.
    Jammer dat de tijd zo snel gaat,maar dat betekent ook dat jullie weer met beide benen op de komen zodat wij jullie in levende kunnen zien . nog veel plezier dikke kus van ons Doei!!!!